Postpakker
Pakker ble først fra 1. oktober 1881 en del av
UPU-avtalene, det ble da innført det som ble kalt postpakker. Dette var pakker
på maksimum 3 kilogram uten noen tilleggstjenester som verdi og postoppkrav.
Tidligere var det avtaler mellom enkeltland og pakketakstene mellom land ble
satt sammen av taksten til hvert enkelt land pakken gikk via og eventuelt ekstra
porto for sjøtransport. For en pakke til Frankrike ble totalportoen satt sammen
av norsk porto, sjøtransitt eventuelt porto via Sverige og/eller Danmark, tysk
porto og belgisk/fransk porto. Når det gjaldt pakker til Danmark og Sverige, ble
de også etter at postpakker ble innført, taksert etter egne avtaler mellom de
tre landene.
I tillegg til at postpakker ikke kunne veie mer enn 3
kilogram eller ha noen tilleggstjenester, var det også begrensning i størrelse.
Maksimum volum var 20 kubikkdesimeter og maksimal lengde på en pakke var 60
centimeter.
Når det gjaldt takstene for postpakker var de i
utgangpunktet satt sammen av 50 centimer til hvert land pakken var innom
inkludert avsender og mottakerland. I tillegg var det noen land som som bl.a på
grunn av høye innenriks takster fikk ta et ekstra tillegg på maksimalt 100
centimer. To land som hadde dette tillegget var Sverige og Italia. En pakke til
Italia sendt via Sverige, Danmark til Tyskland, ga følgende oppdeling av
portoen:
Portoandel | Beløp |
Norsk porto |
50 centimer |
Svensk transitt |
50 centimer |
Dansk transitt |
50 centimer |
Tysk transitt |
50 centimer |
Sveitsisk transitt |
50 centimer |
Italiensk ankomsttilegg |
25 centimer |
Italiensk porto |
50 centimer |
Totalt |
325 centimer = 234 norske øre |
For pakker som ble sendt med skip var det også ett
tillegg for dette avhengig av distansen pakken ble sendt med skip. For korte
distanser, som over Øresund, var det ikke noe sjøtillegg.
Portotillegg for pakker sent med skip |
Porto |
Avstand t.o.m. 500 sjømil |
25 centimer |
Avstand 500 til 1000 sjømil |
50 centimer |
Avstand 1000 til 3000 sjømil |
100 centimer |
Avstand 3000 til 6000 sjømil |
200 centimer |
Avstand over 6000 sjømil |
300 centimer |
Da 50 centimer tilsvarte 36 øre, ble de norske takstene
sjelden et ørebeløp som endte på 0 eller 5. Da postpakker ble innført i 1881
gikk alle pakkene via Tyskland. Som en kan se i taksttabellene fra denne tiden
var det tre ulike takster avhengig av hvilken vei pakken ble sendt til Tyskland.
Men taksten var den samme i hele vektintervallet 0 – 3 kilogram. Dyrest var
veien via både Sverige og Danmark før pakkene kom til Tyskland, taksten i midten
var for pakker som ble sendt med skip fra Norge til Danmark og videre over
Danmark til Tyskland. Billigst var pakkene som ble sendt med skip direkte mellom
Norge og Tyskland.
1. april 1886 ble det en del endringer for postpakker,
maksimumsvekten ble da økt til 5 kilogram. En del land fortsatte med 3 kilogram
som maksimumsvekt. Det ble fra samme tidspunkt mulig å sende postpakker til
Storbritannia og Irland. For pakker til Storbritannia og Irland var taksten
avhengig av vekten. Etter hvert ble det også mulig å sende pakker via
Storbritannia og med direkte skip til en del land.
I sirkulære datert 27. november 1888 ble det opplyst om
en endring i vektgrensene. For pakker som gikk med skip til Danmark eller
direkte til Tyskland ble maksimumsvekten nå 5 kilogram. For pakker sendt via
Sverige ble maksimumsvekten 3 kilogram beholdt. Denne oppdeling med ulik
maksgrense, avhengig av forsendelsesvei ned til Tyskland, forsvant fra 2.
september 1892. Det ble da opplyst i sirkulære at pakker sendt via Sverige fra
da av også kunne veie maksimalt 5 kilogram.
Fra 15. januar 1898 ble det mulig å sende postpakker til
Tyskland, og andre land via Tyskland, via Sverige og via sjøpostruten Trelleborg
– Sassnitz. Portoen for pakker sendt denne veien var den samme som pakker sendt
med skip fra Norge til Danmark og videre over Danmark til Tyskland.